Full uttelling for OFK på sonelag

I november reiste fem jenter og fem gutter født 2009 til uttakstrening for sonelaget Hardanger/Voss. Nylig kom beskjeden: alle ti er tatt ut på lag!

En god sesong

Til tross for en rekke koronarestriksjoner har OFK sine lag hatt et godt år på matta.

- Spillerne har jobbet godt gjennom hele sesongen. Vi har sett god innsats på trening og i kamp, og er utrolig stolte av den jobben både jentene og guttene legger ned i fotballen i Odda, sier Ørjan Aarekol som trener gutter 2009.

- Spesielt kjekt er det når arbeidet resulterer i et uttak til sonelaget.

Arbeid over tid

Årsklassen 2009 har trent godt og strukturert gjennom flere år. Med dedikerte trenere, gode treningsgrupper og samhold på lagene har de klart å dyrke fotballgleden i Odda. Årets uttak er også et resultat av klubbens jentesatsing over tid.

- Det første året denne gjengen spilte fotball var guttene og jentene samlet. Då var det 3-4 aktive jenter. Vi fikk noen tilbakemeldinger fra foreldre som meinte at fleire jenter ville vert med om det var eget jentelag. Klubben tok då eit valg i å satse på reine jentegrupper fra starten av, forteller Inge Rasmussen, trener for jenter 2009 og jentefotballansvarlig i OFK.

- Når det gjelder 2009-gruppa kom mange fleire jenter til, på det meste var vi oppe i 12 spillere, nå sitter vi igjen med ei stabil gruppe på 9 ivrige spillere, sier Inge, som ser lyst på framtida for jentefotballen i Odda.

Hva er «sonelag» og hva skjer nå?

Hordaland fotballkrets er inndelt i fem soner med egne sonelag og treningssamlinger for denne aldersgruppen. 20-25 spillere av hvert kjønn er tatt ut i hver sone. I 2022 starter sonetreningene der det vil bli gjennomført 8-10 treninger. I tillegg blir det to soneturneringer der de ulike sonelagene i Hordaland møtes. Til slutt blir de flinkeste spillerne i hver sonegruppe valgt ut til å spille på Hordaland sitt kretslag.

- Vi håper dette gir ein ekstra motivasjon til å fortsette det gode treningsarbeidet, og at det også motiverer dei yngre spillerne i klubben, sier Inge Rasmussen. - Selv om det er en lang vei for å komme videre til kretslaget, vil dette utvilsomt gi spillerne mer energi og pågangsmot til å gjøre det så godt som mulig, følger Ørjan opp.

Disse OFK-spillerne er tatt ut i troppen til sonelag i sone Hardanger/Voss kull 2009:

• Helene Olsson (keeper)
  • Michell Moe Haugen
  • Angelica Berge
  • Vilde Rasmussen
  • Thea Marie Berge

• Daniel Damsgaard (keeper)
  • Erling K. Aarekol
  • Hallvard K. Folkvord
  • Jone A. Huus
  • Leas Sekse

Vil du spille fotball i Odda FK? Ta kontakt med leder@oddafk.no for informasjon om lag og treningstider, eller meld deg inn i klubben her: Odda FK Spond