A-laget rykker opp!

Hovedbilde

Odda / Tyssedal herrer rykker opp til 5. divisjon kommende sesong. Det ble klart etter at laget fikk tilkjent seier og tre poeng i en kamp som ble spilt tidligere i høst.

Etter siste serierunde lå Odda/Tyssedal på femte plass på tabellen med 16 poeng på 9 spilte kamper. På grunn av koronarestriksjoner ble det spilt halv sesong i avdelingen som startet opp i august. Lagene har møtt hverandre kun én gang – enten hjemme eller borte.

Odda/Tyssedal åpnet sesongen med kalas-seiere i de tre første rundene, før noen jevnere kamper med både seier, tap og uavgjort resultat. Skjebnekampen i siste runde mot Halsnøy endte med tap 0-2 på hjemmebane mot laget som til slutt tok seieren i avdelingen. For tilskuere, supportere og forbipasserende kunne det se ut som alt håp var ute, men så enkelt var det ikke!

Etterspill

I nest siste runde gikk OFK/TTIL på et tap 5-1 borte mot Ørnen. Under kampen fikk OFK/TTIL et tips fra publikum om at her var det noe som ikke var helt etter boka. Hjemmelaget brukte nemlig en spiller som spiller aktivt for en annen klubb – ikke for Ørnen. Denne spilleren scoret også mål i kampen. Hvis dette stemte ville det bety at hjemmelaget brukte en spiller uten spilleberettigelse, en synd som normalt straffes med sanksjoner og tap av poeng for det skyldige lag.

Etter kampen satte trener Thomas Skjold Olsen seg ned for å finne ut av hva som hadde skjedd. Takket være et omfattende bildearkiv fra kampen, med foto tatt av Hordalandsfotball sin fotograf, klarte han å identifisere en spiller som ikke skulle vært på banen. Til tross for at Ørnen i ettertid forfalsket navn og nummer på spillertroppen sin i kamprapporten, klarte team OFK/TTIL å samle nok dokumentasjon til å kunne sende inn en formell protest.

Nå, to uker etter at kampen ble spilt, og én uke etter siste seriekamp, kom altså avgjørelsen: OFK/TTIL er tilkjent seier 0-3 i denne kampen mot Ørnen. Dermed er det tre lag med 19 poeng i avdelingen, og Odda/Tyssedal har best målforskjell av de tre. Andreplass og opprykk til 5. divisjon, takket være alle de «unødvendige» målene vi puttet i august og september!

Endelig tabell

Godt dokumentert

NFF Hordaland skriver i sin konklusjon at det er «dokumentert ut over rimelig tvil» at OFK / TTIL hadde rett i sin påstand om manglende spilleberettigelse, og legger til at den typen falske og villedende opplysninger som Ørnen har oppgitt er en svært alvorlig sak. OFK er glad for at Hordaland Fotballkrets tar dette alvorlig, og håper at Norges Fotballforbund fremover vil slå hardere ned på det som er regelrett juks og svindel fra klubben Ørnens side.

Neste sesong

Samarbeidslaget OFK / TTIL har som ambisjon å etablere seg i 4. divisjon. Etter vårt første år som samarbeidslag er vi allerede ett skritt nærmere det målet. Større sportslige utfordringer og nye motstanderlag venter oss neste sesong, dette blir spennende!